Det koster 1 skæbnepoint at udføre en ultimate.
Her er en liste over ultimates:
Ultimate discipliner kan først erhverves når man har to 5'ere og koster 6 xp. Man skal have 12 i de to evner første gang og hver gang man skal parre en evne med en ny skal man købe 2 mere i den. Ultimates varer en runde og koster et skæbnepoint i upkeep. Effekten af en ultimate er sammensætning af de to valgte discipliners beskrivelse. Eksempelvis giver dance+pain dobbelt wounds og hvert angreb rammer dans/modstandere. Man kan kun bruge 1 ultimate i runden.
Acrobatics - Fluid Evasion: undvigelser tager ingen tid
Angles - Exploding Star: Man kan sætte sine kastevåben i omløb: Det sidste angreb man har i runden rammer de andre og gør at alle angreb er i samme segment. Derfor kan kun et af disse pareres eller undviges.
Arcane Secrets: Hvis man har højere magisk teori end en anden person trænet i magi kan man kaste formularer gennem denne. Det tager den normale tid for begge.
Articulation: Man kan for dobbelt manacost kaste formularer på et antal segmenter lig med deres cirkel.
Aura - Aura of the Hero: Fjender inden for auraen får -6 på alle slag.
Battle Magic: Hver gang man udfører et forsvar eller angreb kan man samtidigt kaste en spell. Den samlede tid for dette er den længstvarende handling.
Beast - Fear of the beast: Hver gang der gives sår slås to lokationsterninger for hvor der gives sår. Altså giver man sår to steder.
Body: 3 steps op i sty, smi, beh, hel.
Brawling: for hvert angreb mod en får man et ekstra angreb mod en anden modstander.
Ceremony:
Code - Chaotic Commands: Modstandere angriber et tilfældigt mål inden for rækkevidde inden for kunst meter radius.
Combo: hver combo hit akkummulerer en ekstra modstander i comboen. sålænge et angreb rammer fortsætter comboen. Ekstraa modstandere forsvarer sig som normalt.
Dance - Omni-Slash: Hvert cirkelangreb i runden rammer udover det normale dans/modstandere.
Elements - Rage of the Elements: Man kan slå skadeterninger videre på magi
Fingers: man kan angribe astrologi x2 meter væk og alle der står i linien tager astrologi x2 i skade hvis man rammer (altså målet).
Gathering:
Ghost: Almindelige våben (umagiske) vil disintegrere når de passerer gennem en. Ubevæbnede angreb imod en koster et wound til angriberen.
Gunslinging: Man vælger lokation når man rammer (istedet for at slå)
Heroism: Man kan slå alle sine slag om 1 gang. Også efter den anden har forsvaret sig.
Hierarchy: Man får plus sin bonus i rang på sin speciality sfære.
Holds - Hands of Glue: Ethvert vellykket forsvar er lig med onehanded-catch.
Horsemanship:Man får fordoblet sit initiativ.
Instinct: for hver terning man slår videre må man slå en extra
Leap: Man kan hoppe hen til sin modstander og angribe uden at bruge tid på bevægelsen. Man får +3 pr. meter man hopper på skaden.
Manipulation: Ens manipulationsevner virker på et antal personer lig med ens uddannelse.
Marksman:
Martial Lore - Dobbelt succeser på alle slag.
Meditation - Zone of Zen: man får en pulje på 30 frie points.
Metallurgy: Rustninger, skjold og våben (hvis brugt til parering) ødelægges ved to-hit på en rustningelokation eller succesfyldt parering. (magiske har muligvis et afværgeslag... men det har vi vist ikke regler for).
Movement: Et antal gange i runde = bonus kan man spontant få løb extra segmenter som afvikles på det segment (kun en gang pr. segment).
Nerve Strikes: Alle nerve strikes udført i runden er permante og kan kun fjernes ved healing eller ultimate nerve strikes.
Pain: Man giver dobbelt wounds.
Parry - Defense of the Rose: For hver succes man har på sit forsvar tager angriberen 1 sår.
Postures - Style of the Owl: Hver gang man laver en action så vælger man hvad man tror ens næste action vil blive (angreb/forsvar) og har man ret får man dyretække +16 på slaget.
Presence:
Quickness - Minimal Moves: I en runde tager alle handlinger halv tid.
Rage - Blood Rage: Ens wounds x6 lægges til skaden når man giver skade.
Shadow - Black Zone: i et område lig med snige radius meter bliver der kulsort. brugeren kan stadig se som normalt og kan på 1 segment bevæge sig hvorhen han eller hun vil i cirklen.
Slaying: Rammer man et væsen fra sin subgruppe skal det slå psyke+vil mod overlevelse+vil. Et forfejlet tjek resulterer i øjeblikkelig død.
Soul - Avatar: Man kan dele sig op i to personer. Egenskaber er de samme mens ens evner skal fordeles mellem de to.
Strike - Perfect Strikes: Alle angreb giver ren skade i runden.
Tactics: Alle ens allierede inden for tactics normale råderum får den anden ultimates effekt.
Technique: +12 på angreb/forsvar
Throwing: Man kan kaste så langt som man kan se uden minus.
Toughness - Scale of the Dragon: Man tager halv skade inden udregning af rustning etc.)
Trick Fighting: Har man lavere våbenevne end trick fighterens skuespil kan man ikke angribe. Har man lavere forsvar kan man ikke forsvare sig.
Unarmed: Hver gang man angriber rammer man automatisk med et ekstra ubevæbnet slag.