Combat Hermeneutics har at gøre med fortolkning og analyse af modstander, andre discipliner, en selv og ens kampstil osv.
Hvis man i en runde slår samme angrebsslag (med terningerne dvs. inden modificering) kan man lægge +4 til skaden.
For hver runde efter Analysis er sat i gang, får man +1 GOP (gyldent omregningspoint, dvs. -1 hast, +2 angreb/forsvar, +4 skade/ini), op til max som er bonus imod en given modstander. Skal startes forfra hvis man kæmper imod en ny.
Man kan i en runde bruge en anden evne på en disciplin end den oprindelige, dog skal denne være inden for samme kategori (Talent, færdighed, Viden, våben).
Man kan bruge discipliner man ikke har som kører på en evne man har (eksempelvis har man Dance med optræde og kan derfor bruge Trick og Heroism). Dette koster ekstra chi lig med disciplinens rank. Man kan kun bruge evner op til det samme man har i den disciplin der har samme genealogi og kun op til 4'ere.
Permanente evner der ikke koster chi kan ikke bruges med denne evne.
Alle 5'ere koster halv chi.