Beskrivelse
Man kan slagte, kokkerere, brygge, så og høste.
Man kender til urter, planter og eksotiske ingredienser.
Gift og drikke
Disse består af en række ingredienser af varierende sjældenhed som kan købes eller findes i naturen (se overlevelse) eller på monstre.
Hyppige ingredienser 1 gp (1 eksemplar (5) pr. ½ time)
Almindelige ingredienser 5 gp (1 eksemplar (8) pr. ½ time)
Sjældne ingredienser 20 gp (1 eksemplar (16) pr. 1 time)
Yderst sjældne ingredienser 100 gp (1 eksemplar (25) pr. 1 time)
Mange monstre kan parteres med ingredienser til følge. Hvis DM tillader det kan følgende tjek slås økonoma (7).
1 succes = 1 almindelig
2 succeser = 1 sjælden
3 succeser = 1 alm+ 1 sjæ
4 succeser = 1 yderst sjælden
5 succeser = 1 yderst sjælden + 1 sjælden
Gift på våben
Man kan forgifte sit våben så det giver xtra skade eller en effekt når man rammer. Ved førstgivne skade giver den bonus og skal dererefter prepareres påny. Gifte med effekter varer i halvdelen af evne runder efter påførsel.
Umiddelbar Skade (1 hyp+1 alm)
+2 pr. succes (10)
Sløvhed (2 alm)
-4 på initiativ pr. succes (9)
Svækkelse (1 alm+1 sjæ)
Gifte har dobbelt effekt (12)
Svie (1 alm + 1 sjæ)
-1 tohit/forsvar pr. succes (10)
Helbredelses og vitalitetsdrikke
Tager 20 segmenter at påføre eller drikke.
Salve (1 alm + en sjæ)
Helbreder 1 sår
Opkvikker (1 hyp+1 alm)
2 extra chi tilbage i runden pr. succes (7)
Mana (1 hyp + 1 yd sjæ)
Giver en mana tilbage
Konsume gifte
Disse gifte skal spises eller drikkes for at have effekt (20 segmenter). Offeret får et save helbred+kondition (evne+7)
Vedvarende skade (2 alm+1sjæ)
Giver et sår pr. succes (7) efter følgende rate
1 succes: 1/time
2 succeser: 1/halve time
3 succeser: 1/10 minutter
4 succeser: 1/pr. minut
5 succeser: 1/runde
Søvn (2 hyp+1alm)
Offeret falder i dyb søvn (8) efter følgende rate
1 succes: 1 time
2 succeser: 3 timer
3 succeser: 6 timer
4 succeser: 10 timer