Forsvar tager ikke tid.
Undvige: For hver ekstra succes får man +1 på sit næste angreb. Hvis man fejler sit undvige, da tager man +4 skade.
Parere: For hver ekstra succes giver man 2 i delay til angriberen.
For afstandsangreb gælder ovenstående special-regler ikke (der er ingen minus/fordel ved fejlede/succesrige forsvar imod afstandsangreb).
Skjolde gør at man kan parere imod missilvåben, ellers kan man kun benytte undvige imod missilvåben.
Lette skjolde giver +1 på at parere.
Standard skjolde giver +2.
Tårnskjolde giver +3, men bevægelse tager 1 segment længere per meter.
-----------------------------
ALT HERUNDER ER ET LEVN FRA EN FJERN FORTID
-----------------------------
Undvige
For at undvige et angreb slår man smi+undvige imod angriberens angrebsslag. Hvis man slår højere end angriberen undviger man succesfuldt.
Det tager som standard 7 segmenter at undvige.
Udover det angreb man foretager undvigelsen imod, kan man bruge undvigelsen imod alle angreb foretaget imod en de næste 10 segmenter. Man bruger her det oprindelige slag, men får dog -4 på slaget per angreb (dette er kumulativt). Man kan til enhver tid foretage en helt ny undvigelse, hvilket så stopper den igangværende og koster tid som normalt.
Parere
For at parere slår man smi+parere imod modstanderens angrebsslag. Slår man højere end angrebsslaget lykkes pareringen.
En parering tager som standard 2/3 af våbnets skade i segmenter at udføre, dog minimum 3 segmenter. Desuden skal man trække det angribende våbens tyngde fra sit slag.
Skjold
Brug af skjold ved parering giver +2 på ens forsvarsslag.
Det er ikke muligt at bruge skjold sammen med discipliner der ikke kan bruges med alle rustninger.