Der gælder en række specielle regler for afstandsvåben.
Afstand
Hvert enkelt afstandsvåben har i Avowed en individuel modifier pr. meter. Guidelines er (evt del max-afstand med 10):
||Type|Afstand per -2|
||Kastevåben|5 meter|
||Buer|10 meter|
||Pistoler|10 meter|
||Maskinpistol|10 meter|
||Assault, Shotgun|15 meter|
||Rifler|30 meter|
Hast
Udover den almindelige hast koster afstandsvåben tid at klargøre (trække/spænde/lade). Tiderne er som følger.
Små kastevåben: 3
Bue: 6
Medium kastevåben: 9
Armbryst: 12
Per patrol: 7
Magasin: 20
Årv justerer hast for afstandsvåben.
Bevægelse
Hvis man bevæger sig mens man bruger et afstandsvåben har man -5, eks. ved at sidde på en vogn.
Hvis ens mål bevæger sig har man også -5.
Dække
Hvis en person står i dækning afklares det hvilke tal på lokationstabellen der er dækket. Hvis ikke skytten sigter uden om disse (ved at skyde efter en legemsdel) og han rammer en dækket del gives der ingen skade.
Nærkamp
Man kan som udgangspunkt ikke bruge afstandsvåben i nærkamp.
Pistoler, Shotguns, Assault og Rifles kan dog godt bruges.
Når man skyder ind i nærkamp, har man -5 på at skyde på fjender der er engageret i nærkamp med en allieret.
Kun hvis fjenden står direkte mellem dig og din allierede er der ikke minus.
Hvis fjenden er markant (2 sizes) større end den allierede forsvinder minus.
Showoff (og evt andre discs) kan afhjælpe dette.
Evt, hvis man er ligeglad med at ramme allierede kan man skyde uden minus, men så er der random chance for at man rammer en anden.
Granater
Slå beh+kaste(5) (modificeret for range som kastevåben). Hvis det klares rammer man som standard 3 meter fra det sted (tilfældig retning) man prøvede at ramme. Hver succes trækker 1 m fra dette.
Alle i området slår smi+atl (kasteslaget) for at save for halv skade. Area radius er 1m/skadeterning, der er -1 på skaden pr meter en person er væk. Personer der står i centrum (indenfor 1 m) tager fuld area skade (dvs, samlet antal wounds på hver enkelt lokationer), folk længere væk fordeler wounds taget tilfældigt.