En person med denne evne forstår at udnytte forskellen i størrelse i kamp. Giver +4 på forsvar imod væsner der har minimum 3 højere i størrelse.
Man lægger sin overlevelse til skaden mod en bestemt subgruppe man har spec. i at smadre. Man har en gruppe pr. 4 i overlevelse (ofte i relation til ens område). Grupperne er monstergrupper, dvs. væsner med minimal kultur.
Eksempler på grupper:
Udøde (skeletter, vampyrer, liches, zombies)
Fabeldyr/halvmennesker (manticore, grif, uglebjørn, medusa. Kentaur og minotaur vil være verdensspecifikt)
Pattedyr (bjørne, ulve, elefanter og også sabeltigre, men ikke mennesker... :-))
Reptiler (drager, wywern og krokodiller)
Insekter (Kæmpeedderkopper, etc.)
Animerede (Golem, mimic)
Dæmoner
Elementaler (alle)
Uintelligent liv (planter, jellies...)
...og så er der de mere kildne:
Store typer (ogres, trolde, ettins...)
Monstre (beholders, rustmonster, mindflayers)
.. hvad med NPC klasser, såsom magikere, præste, slyngler, soldater..?
Slå survival+årv (?) diff. antal kilometer personen man ønsker at tracke.
Je ved ikke helt om man kan dette her med almindelig følge spor. Men meningnen med evnen er at man når kommer til en nedtrampet skov kan man istedet for at sige "her har været noget stort forbi", sige "hm...3 olifanter for to timer siden..."
Ydermere forestiller jeg mig at man kan finde frem til øhh.. såkaldte lairs. Altså hvis man inden for en bestemt radius. Tjahh.. den er lidt diffus men de skulle jo have en non-combat evne.
En person har stor forståelse af hvordan man gebærder sig imod monstres forskellige specielle angreb. Læg int+monsterviden til Psyke/spring/kondition tjeks imod evner som f.eks. drageånde, leveldrain, natsnigerpoison etc. Virker kun imod ting fra de områder man kender.
Denne disciplin gør det muligt at slå igennem natural armor, som om den ikke eksisterede. At slå gennem læder giver -1 på angrebet, ring giver -2 og plade -3.