Disciplin: Slaying
Type: Nærkamp
Evne: Overlevelse
Rustning: Tung

Man vælger et område (løvskov, ørken, tundra), og får et nyt for hver bonus man har.

I: Underdog
Pris: 5 XP
Chi: 2/runde
Type: Upkeep
Beskrivelse:

En person med denne evne forstår at udnytte forskellen i størrelse i kamp. Giver +4 på forsvar imod væsner der har minimum 3 højere i størrelse.

II: Slaying
Pris: 10 XP
Chi: 3/runde
Type: -
Beskrivelse:

Man lægger sin overlevelse til skaden mod en bestemt subgruppe man har spec. i at smadre. Man har en gruppe pr. 4 i overlevelse (ofte i relation til ens område). Grupperne er monstergrupper, dvs. væsner med minimal kultur.

 

Eksempler på grupper:

 

Udøde (skeletter, vampyrer, liches, zombies)

Fabeldyr/halvmennesker (manticore, grif, uglebjørn, medusa. Kentaur og minotaur vil være verdensspecifikt)

Pattedyr (bjørne, ulve, elefanter og også sabeltigre, men ikke mennesker... :-))

Reptiler (drager, wywern og krokodiller)

Insekter (Kæmpeedderkopper, etc.)

Animerede (Golem, mimic)

Dæmoner

Elementaler (alle)

Uintelligent liv (planter, jellies...)

 

 

...og så er der de mere kildne:

Store typer (ogres, trolde, ettins...)

Monstre (beholders, rustmonster, mindflayers)

 

.. hvad med NPC klasser, såsom magikere, præste, slyngler, soldater..?

 

III: Tracking
Pris: 15 XP
Chi: 5/runde
Type: Upkeep
Beskrivelse:

Slå survival+årv (?) diff. antal kilometer personen man ønsker at tracke.

 

Je ved ikke helt om man kan dette her med almindelig følge spor. Men meningnen med evnen er at man når kommer til en nedtrampet skov kan man istedet for at sige "her har været noget stort forbi", sige "hm...3 olifanter for to timer siden..."

Ydermere forestiller jeg mig at man kan finde frem til øhh.. såkaldte lairs. Altså hvis man inden for en bestemt radius. Tjahh.. den er lidt diffus men de skulle jo have en non-combat evne.

IV: Resistance
Pris: 20 XP
Chi: 8/runde
Type: Upkeep
Beskrivelse:

En person har stor forståelse af hvordan man gebærder sig imod monstres forskellige specielle angreb. Læg int+monsterviden til Psyke/spring/kondition tjeks imod evner som f.eks. drageånde, leveldrain, natsnigerpoison etc. Virker kun imod ting fra de områder man kender.

V: Spot Hide Flaw
Pris: 25 XP
Chi: 8
Type: In-round
Beskrivelse:

Denne disciplin gør det muligt at slå igennem natural armor, som om den ikke eksisterede. At slå gennem læder giver -1 på angrebet, ring giver -2 og plade -3.